Sektioner/Anläggningsansvariga

Hoppsektionen

Målsättningen är att ge dig som medlem mer hoppträning än vad ridskolorna erbjuder under en termin. Det ska vara mindre grupper för att ge mer tid än vad man kan förvänta sig på en sedvanlig lektion. Det ska även vara hög kvalitet på hoppundervisningen. Sektionen letar därför ständigt efter ställen som kan erbjuda medlemmarna kunniga, engagerade instruktörer, bra hästar, gärna i trevlig miljö och med inslag av teori.

Hoppsektionen ger dig möjlighet att rida på olika ridanläggningar och se nya miljöer, träffa andra medlemmar och instruktörer, rida nya hästar och få ett vidare och fördjupat perspektiv på hoppningen. Arrangemangen äger rum på olika ridanläggningar i Stockholms närhet men vi reser även på helg- och veckokurser i andra delar av landet och utomlands. Vi anordnar också kombinationskurser (hopp/dressyr).

Har du något bra tips på ridskola eller anläggning, hör gärna av dig! Det är viktigt att sektionen erbjuder det du som medlem önskar.

Dressyrsektionen

Målsättningen är att ge dig som medlem ett alternativ till sedvanliga dressyrlektioner i stora grupper på ridskola. Sektionen arbetar därför ständigt med att leta upp duktiga instruktörer och välskolade hästar för att kunna erbjuda dig som medlem kvalitativ dressyrundervisning i mindre grupper med möjlighet till fördjupning inom skolridningen, gärna i trevliga miljöer.

Bland utbudet hittar du helgläger på Wirsbo ridcenter och endagskurser på Ridskolan Stockby på Lidingö och S.R. Ryttarutveckling i Vallentuna. Vi anordnar även kombinationskurser (dressyr/hopp).

Terräng- och äventyrsektionen

Målsättningen är att erbjuda nya, spännande och alternativa rid- och hästupplevelser - helt enkelt ett komplement till det som dressyr- och hoppsektionerna erbjuder och sådant som man i regel inte kan ta del av inom ramen för den sedvanliga ridskolans verksamhet.

Bland nuvarande och tidigare års äventyr noteras gökotteritten på Djurgården med tillhörande champagnepicnic, Hubertusjakt på Karpnov (Polen) och Flower Hill (Irland), fälttävlanskurs/terränghoppning på Flower Hill/Björneröd/Tunarp, westernridning (reining), gryningsritt i Stockholms city, tornerspelsträning, vildmarksridning i Norrbotten (Udda Äventyr), hästpolokurs och picnic med hattparad på Nationaldagsgaloppen (Gärdet).

Har du något bra tips på bra arrangemang, hör gärna av dig! Det är viktigt att sektionen erbjuder det du som medlem önskar.

Studentsektionen

Studentsektionen syftar till att främja utövandet av ridsporten bland universitets- och högskolestudenter samt att fungera som en social och kunskapsutvecklande plattform för ridande akademiker. Vi arbetar för att göra ARK till en aktiv studentryttarförening med ett brett utbud av aktiviteter.

Anläggningsansvariga

Beridet bågskytte - Sofia Wenngren